maanantai 17. maaliskuuta 2014

Työharjoittelu Kansallisoopperassa

Olin työharjoittelussa Kansallisoopperassa Helsingissä 13.1.-7.3.2014.

Suureksi onnekseni sain työnharjoittelupaikan Kansallisoopperan maalaamosta. Olen itsekin suuri oopperan ystävä, joten tilaisuus oli kaikin puolin mainio. Oopperalla tehdään suuria, klassisia lavasteita, mikä on Suomessa tätä nykyä harvinaista, joten oli ihanaa päästä oppimaan niiden valmistamista.

Yksi seinistä Kaunotar ja Hirviö-balettiin


Harjoitteluni aloitin tutustumalla paikkaan, ja aloin sitten tehdä erinäisiä pieniä hommia. Aluksi pohjamaalasin erään maalarin kanssa La Bohémen maailmanpyörää kattomustalla, jonka jälkeen se pintakäsiteltiin punertavaksi. Tutustuin myös superlatex-maaliin maalatessani huvipuistovaunun metallikehikkoa sekoittamallani värisävyllä.

La Bohémen maailmanpyörä

 Vaunun metallirunko Superlatexilla maalattuna

 Seuraavaksi aloin viimeistellä Kaunotar ja Hirviö-balettiin tulevaa linnanporttia. Siihen piti vielä valmistaa ovikellojen ketjut ja ovenvetimet. Ketju oli muovia, joten sen pintakäsittely osottautui odotettua haastavammaksi. Aluksi sivelin siihen vain mustaa superlateksia, johon oli lisätty Filliteä karkean tekstuurin saamiseksi. Se ei kuitenkaan pysynyt kiinni sileässä muovissa, vaan lähti paloina irti. Sen takia kokeilimme erilaisia pohjamaaleja, joista loppujen lopuksi vain musta pohjustusspray pysyi riittävän hyvin. Sprayattujen muoviketjujen päälle sivelin taas fillite-maalia. Vedinympyrät, ketjunkannattimet ja ovenkahvat saivat saman käsittelyn sekä hieman hopeamaalia pintaansa.



 Seuraavaksi oli vuorossa osien kiinnitys itse porttiin. Mittanauhan avulla sain osat suurinpiirtein samoille korkeuksille, ja ovenkahvat sovitettiin tarkasti paikoilleen porttien ollessa kiinni. Ne menivät ihan tavallisin ruuvein kiinni, ja ruuvien päät maalasin vielä mustalla piiloon.

 Ovikellon ketju paikoillaan

Ovenkahvat ja ketjut paikoillaan

Ovenkahvojen pieleen tehtiin Hannu-lavastemestarin avulla myös reiät, joista mahtuu aikuisen käsivarsi läpi. Maagisen linnanportin ovenkahvoista kun pitäisivät kiinni kahden miehen hanskoitetut käsivarret, jotka heräisivät eloon ja kutsuisivat tanssiliikkein Kaunotarta astumaan sisään linnaan.

Seuraavana tehtäväni oli valmistaa seisomatasot edellä mainituille miehille, jotta he ylttäisivät seisomaan porttien takana käsivarsi reiästä läpi. Ohjeistettuna tein tasot vanerista ja lavasterimasta sekä kiinnitin ne saranoilla porttien tukikehikkoon. Tasojen piti kääntyä ylös ja lukittua runkoon tarvittaessa, joten lisäsin niihin myös kiinnityskuminauhat. Lopuksi maalasin tasot kattomustalla.

Seisomataso

Enää oli jäljellä portin maalauksen viimeistely, ja sitten portti siirtyisi näyttämölle. Kiipesin tikkaiden avulla niin korkealle kuin pääsin, ja jatkovarren avulla sekä varpaillani seisten yletyin juuri ja juuri maalaamaan kaksi mustaa viivaa portin yläosaan. Näin saatiin yläosa näyttämään siltä, että se olisi rakennettu suurista kivilevyistä. 


Kipusin, kapusin, melkein putosin

Valmis portti

Suurimman osan harjoittelustani käytin opinnäytetyöni valmistamiseen. Valmistin lavastussuunnittelija Mark Väisäsen suunnittelemat kuusi klaffipöytää La Bohéme-oopperaa varten. Näistä lisää kuitenkin vasta myöhemmin, erillisessä opinnäytetyöpostauksessa! 



Harjoitteluni pari viimeistä viikkoa, saatuani opinnäytetyöni valmiiksi, jatkoin taas moninaisten pikkuhommien parissa.Yhtenä päivänä avustin alamaalaamossa, ja tein sapluunoita fondien maalaamista varten. Toisena opettelin lavastamon johtajan opastuksella ruiskumaalausta, ja maalasin 12 valkoista muovituolia mustiksi Tango-tanssiteosta varten.

 Sapluunan valmistusta rei'ittämällä

Ruiskumaalattuja tuoleja

Viimeisellä viikollani avustin Figaron häihin tulevien isojen portaiden tekemisessä. Puusepät olivat rakentaneet portaat, ja maalaamon piti ne tietty pintakäsitellä. Aluksi niittasimme portaiden potkulautoihin solumuovia, jota sitten kuvioitiin niittaamalla tiiviitä alueita. Parin muun harjoittelijan kanssa muokkasimme sitten portaiden reunoja loivemmiksi käyttäen mm. kirvestä ja kuorimarautaa sekä rälläkkää luodaksemme kulumaa.

 Solumuovin kiinnitystä

Niittaamalla tehtyä kuviointia

Seuraavaksi portaat pinnoitettiin seoksella, jossa oli mm. maalia, pastaa js filliteä. Sillä tehtiin kivimäistä pintaa kaikkialle portaisiin. Tämän jälkeen portaita maalattiin eri harmaan sävyillä.

 Tekstuurikäsitellyt potkulaudat

"Kiviportaiden" ensimmäinen maalikerros

Jaksamiseni kannalta harjoittelujaksoni oli hyvin rankka, sillä päivittäin lähdin kotoa Tampereelta klo 5:30 junalle, olin Helsingissä Oopperalla 8:30-16:30 ja yleensä takaisin kotona Tampereella vasta n. klo 19:30 tehdäkseni saman matkan uudestaan taas seuraavana päivänä. Tämän lisäksi kävin myös lauantaisin aamuvuorossa palkkatyössäni, kuten teen nyt kouluni ohella muutenkin. Siitä huolimatta 8 viikkoa meni todella nopeasti ja pidin harjoittelujaksostani, vaikken itse ollutkaan parhaimmillani. Opin hyvin paljon oopperaelämästä sekä uusia työtapoja ja -välineitä. Pääasiassa minulle jäi Kansallisoopperasta positiivinen kuva, joten tästä on hyvä jatkaa. 

- Mea


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti